Fyra tips för en lyckad rekrytering!

En felaktig rekrytering kan både bli dyrt och bidra till onödig stress för dig och dina kollegor. För att hjälpa dig i jakten på den rätta kandidaten kommer här fyra viktiga saker att tänka på för en mer träffsäker rekrytering.

1. Gör en tydlig kravprofil

När man tar fram en kravprofil är det viktigt att ta god tid på sig. Viktigt att tänka på är att hålla rimliga krav på vad rollen kräver. Överflödiga och för hårda krav riskerar att skrämma bort lämpliga kandidater. Tänk på att noggrant analysera vad rollen kräver. Skapa en tydlig bild av vad en kandidat ska ha för egenskaper och vilken erfarenhet som agerar kompetent i den aktuella rollen. Oavsett om du ska rekrytera till en helt ny tjänst eller ersätta en tidigare medarbetare är det viktigt att uppdatera ansvarsbeskrivning.

2. Hitta rätt kandidat

Börjar med att gå igenom de ansökningar som ni har fått in och börja rensa bort de ansökningar som inte uppfyller kraven i profilen, ju fler ansökningar du har fått in, desto mer kritisk kan du vara.  Det är otroligt viktigt att ha teamets behov i åtanke när man väljer ut kandidater, då vissa kandidaters personliga preferenser kan framstå som mer attraktiva och intressantare än andra.

Om en arbetsgivare tackar nej till en kandidat tackar de inte nej till individen i sig utan det handlar snarare om att bolaget tackar nej till kandidatens profil, oftast på grund av att det efterfrågas andra värden av bolaget. För att säkerställa att inte bli partisk av att en kandidat har liknande intressen som intervjuaren själv har, kan det kännas tryggt att anlita experthjälp.

Det är också att det är viktigt att fundera på vilka värden som är viktiga vid just den givna rekryteringen och att de upprätthålls under hela rekryteringsprocessen. Det kan vara stor skillnad på två kandidater; en kandidat kan stå för struktur och ordning samtidigt som den andra kandidaten kan vara mer relationsinriktad. Här handlar det om att välja den kandidat som delar bolagets vision och värderingar, då båda kvalifikationerna är goda.

3. Attrahera och locka talangerna på rätt kanaler

Om ingen känner till att det finns ett jobb att söka blir rekryteringsarbete minsann svår. Vissa tjänster är svårare att rekrytera och kräver mer för att hitta och attrahera rätt kandidater. Genom att bygga sitt arbetsgivarvarumärke och sprida jobbannonser för att attrahera kandidater, leder det automatiskt till ökad kännedomen om företaget som arbetsplats.

Idag ligger det ett stort fokus på rekrytering via sociala medier. Fördelen med sociala medier är att det lätt går att sprida/dela jobbannonser både i sitt eget nätverk och i företagets flöde. Som privatperson och arbetsgivare kan du bygga engagemang genom att kollegor och vänner interagera med ditt inlägg, vilket ökar synligheten. Det kan göras på två sätt: antingen genom att ”gilla” annonsen, eller genom att dela den vidare i sitt eget nätverk. Exempel på sociala mediekanaler att använda vid rekrytering är Facebook, Instagram och LinkedIn.

Däremot måste man fundera över vilka kanaler som är bäst för att hitta och nå sin specifika målgrupp. Det kan även vara bra at ta reda på vart andra företag inom samma bransch annonserar, för att jämföra vad som fungerar bra respektive dåligt. Det kan även vara användbart att använda sig av SEO. Sökordsoptimering handlar om att utforma texten i annonserna och på karriärssidan för att öka synligheten.

När kandidaten väl kommit in på karriärsidan kommer de att leta efter mer information om er som arbetsgivare och vad ni har för lediga tjänster att erbjuda. Se till att ha beskrivande texter, vad ni har för förmåner, geografisk plats.

4. Återkoppla / Ta ett beslut

Employer branding håller ihop med återkopplingen. Oavsett om du kommer ge kandidaten jobbet eller inte är det viktigt med snabb återkoppling. Det är både oförskämt mot kandidaten men kan också skada företagets rykte om du inte följer upp i rimlig tid. Företaget upplevs professionellt om vid en snabb återkoppling även om kandidaten inte får ett erbjudande.

Efter steg 1-4 ska beslutet vara enkelt att ta. Då vet du vad du kan erbjuda, vad du behöver och vad du eventuellt kan kompromissa om i en slutförhandling. Ta ett beslut och gå i mål!

Bianca Säll är researcher på Legal Career och arbetar med juristrekrytering och förmedling av interimsjurister. Vill du veta mer om Legal Career? Besök vår hemsida!

Dela

Blendow Publishing AB (556954-9628)

Yaroslava Kudrina

Konsultchef

Jag tog juristexamen 2018 och har tidigare arbetat som konsult och bolagsjurist med inriktning mot allmän affärsjuridik, immaterialrätt, IT-rätt och bolagsrätt. Mina tidigare uppdrags- och arbetsgivare inkluderar flera välkända internationella företag, bland annat Reckitt Benckiser och Microsoft. Utöver att arbeta som jurist har jag också varit VD för ett uppstartsbolag och drivit en IT-byrå som specialiserar sig på att tillhandahålla IT/ IP-stöd till små företag i Norden.

Min passion är att främja företagstillväxt och lösa komplexa problem och jag är särskilt dedikerad när jag kan samarbeta med människor och stödja entreprenörskap. Jag är känd för att leverera pålitliga resultat och högklassig service till mina klienter. Jag engagerar mig också aktivt i olika initiativ som främjar kvinnligt entreprenörskap och stöder olika organisationer i detta syfte.

Missa inte ditt drömjobb!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att få de senaste juristjobben, karriärtips och inbjudningar till exklusiva event.

Mathias Asp

Juristrekryterare

Jag tog juristexamen från Lunds universitet -91 och satt därefter ting i Varberg och arbetade några år på advokatbyrå. Den större delen av mitt yrkesliv har jag arbetat med försäkring, bland annat på SPP och Max Mathiessen.

Är bosatt i Halmstad och ansvarar för våra rekryteringar i västra och södra Sverige. Bland mina återkommande kunder finns bland annat Deloitte, Sergel, Litigate och Delphi. På fritiden spenderar jag tid med familjen och gillar resor, matlagning och löpning.

Carl Berg

Juristrekryterare och affärsområdesansvarig

Jag tog juristexamen från Stockholms universitet 2016 och har tidigare varit VD för ett uppstartsbolag, drivit VR-event och arbetat en hel del med ledarskap, rekrytering och affärsutveckling. Är sedan 2021 affärsområdesansvarig för Legal Career och har gjort rekryteringsuppdrag för bland annat Entercard, Ark Kapital, Optio Investment Partners, SD Worx och Allente.

Har ett stort intresse för klättring och skidåkning och spenderar min fritid på klippor i Stockholm, Bohuslän, Norge och kebnekaisefjällen. Åker helst skidor i Riksgränsen och Abisko, gärna i dåligt väder och på dålig snö!

Bianca Säll

Researcher & Marketing Manager

Alice Zander

Talent Acquisition Manager

Jag har jobbat inom Blendow Group sedan 2021, först på BG Institute med kursverksamhet för jurister och därefter på Legal Career med rekrytering av jurister. Min utbildning har jag från Försvarshögskolan, där jag tog examen i statsvetenskap med inriktning krishantering och säkerhet 2022.

Som Talent Acquisition Manager har jag gjort rekryteringsuppdrag för företag inom såväl finansbranschen som mediebranschen och älskar att bygga långsiktiga relationer med både kunder och kandidater.

Mitt intresse för människor speglar sig också i mitt största fritidsintresse: att vara gruppträningsinstruktör! Att träna och utvecklas tillsammans med andra är otroligt kul och gör att jag har mer energi till allt annat i livet.

☎️0720709767
✉️alice.zander@legalcareer.se