Behöver du hjälp med rekrytering eller
med att hyra in en konsult?

Ring 08-509 333 62 eller fyll i formuläret nedan för att komma i kontakt med oss.
Ett urval av våra kunder:

Vanliga frågor

Påbörja processen genom att fylla i vårt kontaktformulär. Därefter bokar vi in ett kort inledande möte eller samtal för att förstå era behov och organisation samt diskutera rollen, upplägget och tidsramarna. Efter detta delar vi en kvalificerad offert för rekryteringsuppdraget med er baserat på er kravprofil.

Innan vi presenterar konsulter tar vi ett inledande möte där vi går igenom era behov, kompetensprofil och omfattningen på uppdraget. Därefter återkommer vi med konsultpresentationer och offert. Vi presenterar våra konsulter kostnadsfritt och tar inga avgifter innan konsulten börjat arbeta hos er.

Vi tillämpar en strukturerad rekryteringsprocess där vi utgår från den kompetensprofil vi upprättat tillsammans med kunden. Vi går noggrant igenom alla ansökningar och gör vårt första urval baserat på kandidatens formella meriter som utbildning och yrkeserfarenhet. Därefter håller vi inledande telefonintervjuer för att förstå kandidatens förväntningar, säkerställa att kandidaten uppfyller kraven för tjänsten samt för att informera om hur processen kommer se ut.

Beroende på kundens önskemål och organisatoriska förutsättningar håller vi antingen en egen intervjuprocess eller presenterar kandidaterna direkt för kunden. Vi håller löpande kontakt med kandidaten genom hela processen för att säkerställa att det inte finns några oklarheter och för att inte tappa kandidater vid eventuella förseningar eller förändringar i processen. När kunden valt ut sina toppkandidater gör vi tester, referenstagning och grundläggande bakgrundskontroll.

När kandidaten påbörjat sin nya tjänst återkopplar vi löpande till både kunden och kandidaten under de första 6 månaderna för att säkerställa att förväntningarna uppfyllts. Vi ger dessutom alla kandidater ett onboardingpaket med kurser, utbildningar och databastjänst för att ytterligare stärka kandidatens kompetens och därmed skapa ytterligare värde för vår kund.

Alla våra uppdrag är skräddarsydda efter kundens önskemål och förutsättningar. Innan vi lämnar offert tar vi alltid ett inledande möte där vi går igenom förutsättningarna och återkommer därefter med ett förslag på kostnad och upplägg.

Vi stöttar ofta våra kunder i pågående rekryteringprocesser och anpassar upplägget efter era förutsättningar och behov. Vi kan till exempel hjälpa till med search, annonsering och presentation av kandidater ur vårt stora nätverk. Vid akut personalbehov kan vi även snabbt få en eller flera konsulter på plats.

Search

Vi tillämpar en effektiv och diskret searchprocess där vi arbetar både med personliga rekommendationer och avancerade LinkedIn-verktyg för att ta fram toppkandidater till våra processer. Vi har också en stor kandidatdatabas och mycket omfattande personliga nätverk och kan därför tillsätta komplicerade roller och stötta i processer där kunden inte hittat rätt kandidater genom egen annonsering.

Tester

I samarbete med legitimerade psykologer och forskare från Stockholms Universitet har vi tagit fram ett unikt testverktyg för jurister. Kandidaten får göra ett personlighetstest och ett textbaserat test för att bedöma kritiskt tänkande. Dessa vägs sedan samman och jämförs med en idealprofil som tagits fram genom en vetenskaplig studie.

Referenstagning

Vi använder ett digitalt referenstagningsverktyg med en frågemodell som är särskilt anpassad för rekrytering av jurister. Våra kandidater anger själva sina referenspersoner som legitimerar sig med BankID. Våra kunder kan sedan själva logga in i vår referenstagningsportal för att se en sammanställning över hur referenspersonerna besvarat frågorna.

Vår rekryteringsprocess

1 1

Uppstart

(1) Upprättande och genomgång av kravprofil (2) Förväntningar som ska kommuniceras i processen (3) Planering av processen, tidsramar, och deadlines
2 2

Annonsering och search

(1) Utformning av annons, banners och annat annonsmaterial (2) Full annonsering på Dagens Juridik (3) Full annonsering i Legal Careers egna kanaler (4) Sponsrad marknadsföring på LinkedIn (5) Diskret searchprocess
3 3

Urval

(1) Kompetensbaserad rekryteringsprocess (2) Screening och inledande telefonintervjuer (3) Intervjuer med kandidater (4) Presentation av toppkandidater (5) Referenstagning
4 4

Onboarding

(1) Löpande återkoppling med uppdragsgivare och kandidat (2) Onboardingpaket med utbildningar, kurser och tillgång till nyhetstjänster under 6 månader efter anställningen

Moderna interimlösningar

Med över 200 konsulter i vårt nätverk kan vi snabbt och tryggt tillsätta personalresurser inom legal, skatt, compliance och dataskydd. Vi har både specialister och generalister tillgängliga inom samtliga tjänsteområden och branscher och skräddarsyr alla uppdrag efter våra kunders förutsättningar och behov.

Genom våra omfattande rekryterings- och kvalitetssäkringsprocess matchar vi dessutom rätt person med rätt organisation. Som en del av vår kompetensgaranti ger vi alltid våra konsulter tillgång till juridiska nyhets- och databastjänster genom Lexnova och löpande kompetensutveckling genom marknadsledande BG Institute.

Vår interimprocess

1 1

Kontakt

Vi tar ett möte där vi utvärderar era behov och tar därefter fram en kravprofil.
2 2

Presentation

Vi presenterar en eller flera konsulter med kompetensprofil, tillgänglighet och timpris.
3 3

Möte

Vi bokar möte mellan er och den eller de konsulter ni själva valt.
4 4

Avtal

När ni träffat rätt konsult skriver vi avtal med er och konsulten kan därefter påbörja sitt uppdrag.

Unik räckvidd

Vi har ett nära samarbete med Dagens Juridik, Sveriges juridiska dagstidning med över 200 000 besökare varje vecka, når vi ut till hela juristsverige. Utöver detta erbjuder vi även riktad annonsering via LinkedIn Recruiter, våra sociala medier med tusentals följare samt våra egna kanaler som nyhetsbrev, hemsida och riktade kampanjer.

Med oss som rekryterings- eller annonseringspartner når våra kunder hela juristsverige – snabbt, träffsäkert och kostnadseffektivt.

Kompetensutveckling

Samhället och juridiken utvecklas i ett rasande tempo och juridisk kompetens är en färskvara. Därför ger vi alla våra rekryterade kandidater och konsulter kostnadsfri juridisk kompetensutveckling som en del av vår strukturerade onboardingprocess.

Tillsammans med BG Institutes utbildningsexperter tar vi fram en skräddarsydd utbildningsplan för att säkerställa att er nya medarbetare får den bästa möjliga starten på sin anställning.

Kunskap & inspiration

Blendow Publishing AB (556954-9628)

Sarah Berlin

Consultant Manager

Jonas Glädt

Chief Operating Officer

Bianca Säll

Senior Recruitment Specialist